Samenwerking met STAR Micronics
18 mei 2015
Eetcafé Lieve Lente – Oisterwijk
10 juni 2015

Blurring? Wat doet het met uw business?

De Nederlandse food- en retailsector moet continu in spelen op de snel veranderende wensen van consumenten op het gebied van voedsel. Maar wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en hoe winnen zij de aandacht van de wispelturige consument?

Wij bezochten op 3 juni 2015 het symposium "Wie heeft de consument van de toekomst?” aan de Universiteit Nyenrode waarbij Jan-Willem Grievink (CEO FoodService Instituut Nederland) en René van Klooster (voormalig CEO Detailresult Groep) spraken. Wij zetten de highlights op een rij welke laten zien dat stilzitten voor de horeca feitelijk geen optie is. Wat zijn momenteel de belangrijkste veranderingen in de retailwereld van vers producten? Supermarkten hebben zich de laatste jaren op het gebied van “vers” ontwikkeld van een doorgeefluik van voedingsmiddelen naar het ‘zelf-een-merk-zijn’. Tegelijkertijd had en heeft de supermarkt de macht in de voedselketen. De kwaliteitsafstanden tussen versproducten in supermarkten zijn klein en de assortimenten zijn grotendeels hetzelfde. Zo ontstaat een eenheidsworst, daar zit de consument niet op te wachten.

Wat wil de consument dan?

In de praktijk zijn de koopgewoonten en het consumeergedrag van klanten de laatste jaren sterk veranderd. Ze doen niet meer één keer per week de grote boodschappen, maar doen dagelijks boodschappen voor direct gebruik. Vaste klanten worden ‘shophoppers’ die op elk gewenst moment willen consumeren.

Wereldwijd is er steeds duidelijker sprake van ‘blurring’ ofwel het vervagen van de grenzen tussen de tot nu toe zeer strikt gescheiden kanalen in de voedselketen. Dit gebeurt horizontaal, met o.a. horeca en supermarkten met als voorbeeld ‘World of Food’, een overdekte markt waar culinaire ondernemers hun beste gerechten kunnen presenteren. Een initiatief dat enthousiast wordt ontvangen door de consument. Maar blurring is ook vertical zichtbaar. In dit geval verkopen boeren en tuinders direct aan de laatste schakel: de consument. De jongere generatie voedt deze ontwikkeling. Zij trekken zich weinig aan van traditionele kanalen. Daarnaast komt de macht in de keten door technologie en social media meer bij de consument te liggen. Consumenten hebben een mening en delen deze graag. Dit bevordert de transparantie en draagt bij aan de populariteit van kleinschalige, vaak lokale initiatieven. Een derde fenomeen dat ‘blurring’ stimuleert, is de combinatie van eten en levensstijl. ‘Storytelling’ ofwel het verhaal achter eten wordt daarmee steeds belangrijker. Een ambachtelijk saucijsje bereidt met vlees van een boer die zijn vee op een speciale manier fokt spreekt consumenten meer aan.”

Wat zijn de adviezen?

Voor de sector biedt deze nieuwe werkelijkheid veel kansen. Tegelijkertijd wordt de markt complexer, is transparantie vereist en verandert het verdienmodel. Dat vraagt enerzijds veel specialisme en anderzijds grote efficiency en marketingkracht. Daarbij zijn productkennis en zicht hebben op de herkomst en productie van producten voor consument onmisbaar.” De sector zal moeten anticiperen op de veranderde koop- en eetgewoonten van de consument door de juiste keuzes te maken en door zich te onderscheiden.

Comments are closed.